Artur Rakowski - Po męsku o zdrowiu

Które kasze są najzdrowsze dla dzieci?

Które kasze są najzdrowsze dla dzieci?

Zanim dowiesz się, które kasze są najzdrowsze, a ja przejdę do mojej listy topowych kasz dla dzieci, to chciałbym zacząć od kilku kilka informacji ogólnych.

Kasza to produkt, który pozyskuje się z ziaren zbóż (lub pseudozbóż – o tym za chwilę) poprzez całkowite lub częściowe rozdrobnienie i pozbawienie łuski.

Ostatnio kasze wracają na nasze stoły, bo wcześniej na Zachodzie zostały wyparte przez ziemniaki i makaron, a na Dalekim Wschodzie przez…ryż!

Wpis powstał we współpracy z dwójką wspaniałych kobiet – które stworzyły kaszki HELPA. W blogowaniu najbardziej kocham to, że poznaję inspirujących ludzi. To fascynujące, że wcześniej znałem HELPĘ jako produkt, a teraz te super-kaszki nabrały bardziej ludzkiego oblicza.

Którą kaszkę wybrać dla dziecka HELPA

Jeśli dotrwasz do końca artykułu – mam dla Ciebie super-niespodziankę!

Dlaczego akurat kasze są dobre dla dzieci?

Kasze moim zdaniem są najlepszymi multiwitaminami.

Ich bogaty skład witaminowo-mineralny naprawdę potrafi zaskoczyć.

Zawierają skrobię, witaminy z grupy B, kwas foliowy i szereg związków mineralnych – żelazo, potas, cynk, miedź itd.

I są to związki bardzo dobrze przyswajalne w przeciwieństwie do sztucznych multiwitamin zamkniętych w żelkach i ultra-słodkich syropkach.

Kasze przekonują mnie również dlatego, że są produktami sypkimi i suchymi.

Ich proces technologiczny jest bardzo prosty – opiera się tylko na mechanicznym oczyszczaniu z łusek i ewentualnym rozdrabnianiu. Nie ma tam żadnych procesów chemicznych – czasami poddaje się kasze prażeniu. Brak wody wyklucza konieczność ich konserwowania. To jest argument, który powinien przemawiać do każdego rodzica.

Które kasze są najzdr

Jeśli jesteś eko-zajawionym freakiem (pozdrawiam Cię Kochanie!) to zarzucisz mi, że w uprawach zbóż wykorzystuje się różne opryski z pestycydów.

Może tak być! Ale wtedy zawsze możesz wybrać certyfikowane eko-kasze!

Czytaj również: Jak wybrać kaszkę dla dziecka?

Kasza czy kaszka – co lepsze dla dziecka?

Na sklepowych półkach znajdziesz tradycyjne kasze – w całości albo łamane. Zazwyczaj pakowane są po 500g lub kilogramie.

Znajdziesz również kaszki – które są drobnomielone i sprzedawane w mniejszych opakowaniach.

Którą wybrać? Kaszę czy kaszkę?

Zależy od Twoich upodobań i okoliczności. Oto moje porównanie z punktu widzenia rodzica:

Kasze tradycyjne dla dzieci

  • są tańsze
  • pakuje się je w większe paczki (w domu przechowasz je spokojnie, ale nie zabierzesz ich na wakacje)
  • niektóre z nich wymagają długotrwałego gotowania
  • niektóre musisz dobrze wypłukać przed przyrządzaniem
  • mogą służyć nie tylko do jedzenia, ale również spełniać rolę zabawki. Ja wykorzystywałem kasze na zajęciach sensorycznych.

Kaszki dla dzieci

  • są trochę droższe, ale zdecydowanie wygodniejsze
  • zajmują mniej miejsca w szufladzie i możesz je zabrać ze sobą na urlop!
  • są łatwe w przyrządzaniu – wystarczy zalać gorącą wodą, poczekać 2-3 minuty i gotowe
  • zachowują te same właściwości prozdrowotne – są tylko mocniej zmielone.
  • świetnie się komponują z jogurtami, musami owocowymi domowej roboty – dzieci je uwielbiają!
  • możesz dodać do nich naturalne barwniki spożywcze np. liofilizowane owoce ( sprawdź Różdżki Smaku) i urozmaicić dziecku posiłek
  • podobnie jak grube kasze mogą być wykorzystane na zajęciach sensorycznych. Wtedy Twój maluch trochę bardziej się wybrudzi kaszkową papką! Ale chyba właśnie o to chodzi!

jaka-kaszka-najzdrowsza

Od kiedy można podawać kaszkę dziecku?

Zgodnie ze światowymi (WHO) i polskimi (Sekcję Żywieniową Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci) do 6. miesiąca życia maluch powinien być karmiony wyłącznie mlekiem – najlepiej mlekiem mamy.

Po tym czasie można rozpocząć stopniowe rozszerzanie diety – uwzględniając również lekko strawne kaszki. Są syte i bezpieczne!

Jeśli są jakieś powody rozszerzanie diety można rozpocząć po skończeniu 17. tygodnia życia – ale o tym warto porozmawiać z pediatrą.

Czytaj również: #arturtestuje kaszkę HELPA

Dlaczego kaszki dla dzieci są dobre przy rozszerzaniu diety?

Kaszki wprost idealnie nadają się wprowadzania nowych pokarmów niemowlakowi. Z kilku powodów:

  • mają półpłynną konsystencję – coś pomiędzy mlekiem mamy a bardziej stałymi pokarmami. Dzięki temu maluch przyzwyczaja się stopniowo do nowej struktury pokarmu.
  • nadają się do podawania na łyżeczce – porcje wtedy są małe, a dziecko uczy się pobierania pokarmu z łyżeczki
  • wpisują się również w idęę BLW – dziecko może łatwo jeść gęstą kaszkę za pomocą własnych rąk.
  • dobrze rozwijają motorykę jamy ustnej i języka – dziecko oczyszcza z kaszki łyżeczkę ustami, mieli, żuje i oczyszcza przestrzenie w jamie ustnej za pomocą języka
  •  są jedno-lub dwu-składnikowe – dzięki czemu w porę możesz wychwycić jakąś niepożądaną reakcję na podawany pokarm.
  • nie są dosładzane lub dosalane – co jest ważne na początku rozszerzania diety. Zawierają tylko naturalnie występujące węglowodany.

Które produkty omijać szerokim łukiem?

W sklepach znajdziesz również takie kaszki, które oprócz zmielonego ziarna zbóż i owoców zawierają różne, dziwne rzeczy.

W ogóle nie nazywałbym ich kaskami – ewentualnie syfiastymi kaszkami!

Jak rozpoznać syfiastą kaszkę?

  • jej skład na opakowaniu jest niebezpiecznie długi.
  • ma dodany cukier lub maltodekstrynę
  • syfiaste kaszki są często sztucznie wzbogacane witaminami, by trochę zakamuflować tragiczny skład

Jak rozpoznać zdrową kaszkę?

  • ma krótki skład – kaszka, owoce i KROPKA.
  • zawiera cukry, które pochodzą z owoców lub zmielonych ziaren (skrobia)
  • ma dodane liofilizowane owoce albo suszone płatki owocowe.

Czytaj również: #arturtestuje Różdżki Smaku

Jaką kaszkę wybrać dla dziecka?

Jeśli choć trochę Cię zainteresowałem tematem kasz, to teraz podziele się z Tobą zawartością mojej szuflady. Właśnie do niej zaglądam i widzę prawdziwe kaszowe imperium. Znajdziesz  w nich kasze, które podaję na co dzień mojemu dwuletniemu synowi.

  1. jęczmienną
  2. orkiszową
  3. jaglaną – często podaję ją synowi
  4. manną – uwielbiam z mlekiem i suszonymi owocami
  5. gryczaną – nie przepadałem za nią w dzieciństwie.
  6. owsianą
  7. kukurydzianą

oraz dwa takie ąfi-fąfi super-ekologiczne wynalazki:

  1. komosę ryżową
  2. amarantus

Zobaczmy, które kasze są najzdrowsze? I co tam w środku kryją? 😉

No to lecimy!

Kasza jaglana – odporność + infekcje

To jedna z najbardziej prozdrowotnych kasz i dlatego jest bardzo lubiana w naszym domu. Pozyskuje się ją z prosa. Kiedy tylko Twoje dziecko dopadnie infekcja sięgnij właśnie po tę kaszę. Możesz z niej przyrządzać tradycyjne, wytrawne posiłki, ale kasza jaglana idealnie łączy się ze słodkimi dodatkami. Kasza jaglana jest idealna na początku rozszerzania diety u niemowlaka.

To co mnie najbardziej interesuje w kaszy jaglanej – to jej składniki:

  • spooro białka –  to kluczowy składnik odżywczy dla zdrowia rozwijającego się młodego organizmu. Białko krzepi, buduje tkanki  i może być źródłem energii.
  • lecytyna – wpływa korzystnie na pracę układu nerwowego małego dziecka, poprawia jego zdolność uczenia się i koncentrację.
  • cynk – jest niezbędny w procesach odporności. W sam raz dla dzieci w okresie żłobkowo-przedszkolnym.
  • żelazo – jest ważne dla zdrowia malucha. Wszystkim rodzicom kojarzy się z hemoglobiną i krwinkami czerwonymi (i słusznie!), ale jony żelaza biorą udział w tworzeniu niektórych neuroprzekaźników, syntezie DNA i…reakcjach immunologicznych.
  • krzem – włosy, skóra i paznokcie!
  • prawdziwy, naturalny Be-complex– czyli witaminy B1, B2 i B6 – wspierają błony śluzowe (przeczytaj dlaczego to ważne) i regulują pracę układu nerwowego Twojego dziecka.

Kaszę jaglaną warto mimo wszystko podawać dzieciakom z umiarem, bo ma stosunkowo wysoki indeks glikemiczny. My podajemy ją najczęściej w czasie choroby.

Kasza jaglana nie zawiera glutenu.

Kasza manna – trawienie + aktywność fizyczna

To moja ulubiona kasza  z czasów dzieciństwa.

Pozyskuje się ją ze zwykłych ziaren pszenicy, ale tych najmniejszych i drobno zmielonych!

  • Kasza manna zawiera sporo jodu – który u dziecka bierze udział w syntezie hormonów tarczycy!
  • Jej sporą zaletą jest lekkostrawność – dlatego jest idealna dla dzieciaków z problemami trawiennymi.
  • Gdzieś wyczytałem, że kasza manna jest idealnym posiłkiem dla dziecka przed większym wysiłkiem fizycznym. Sam przekonałem się co to znaczy pójść na basen lub biegać po ciężkim posiłku 😉
  • Pamiętaj jednak, że u ludzi którzy od zawsze mają problem wzdęć i gazów kasza manna może nasilać takie dolegliwości, bo łatwo fermentuje w układzie pokarmowym.

Zawiera gluten.

Kasza kukurydziana – dla wrażliwego układu pokarmowego.

Kasza kukurydziana bardzo przypomina pod względem właściwości odżywczych kaszę manną.

  • Jest również drobnomielona
  • zawiera podobny skład witaminowo-mineralny
  • zawiera mniej błonnika od kaszy manny

Nie zawiera glutenu. Ale zawiera białka, których budowa przypomina gluten.

Pamiętaj jednak, że to nadal jedna z najbardziej lekkostrawnych kasz.

Czytaj również: BLW na wynos

Które kasze są najzdrowsze – kasze z pseudozbóż

Pseudozboża to takie rośliny, które przypominają zboża, choć nimi nie są.

Nie daj się jednak zwieść tej niewdzięcznej nazwie.

Może i amarantus, komosa ryżowa czy gryka są pseudo-zbożami, ale z pewnością ich właściwości prozdrowotne nie są już wcale takie PSEUDO.

Kasza gryczana – budulec + przeciwutleniacz

Jedni ją kochają, inni nienawidzą. I to zupełnie niesłusznie. Kasza gryczana podczas gotowania wydaje co prawda nieprzyjemny zapach, ale smakuje już zupełnie normalnie, a do tego ma świetny skład!

Co zawiera kasza gryczana?

  • lizynę  i metioninęaminokwasy egzogenne – czyli takie, których Twój maluch nie potrafi sam wyprodukować, ale musi je dostarczyć z dietą. Dla przypomnienia z biologii – aminokwasy budują białka, a białka budują całe nasze ciało 😉 W dużym uproszczeniu 😉
  • błonnik pokarmowy – daje uczucie sytości. Zapobiega również zaparciom, które pojawiają się często u dzieciaków między 2. a 3. rokiem życia.
  • rutynę i katechinę – czyli związki fenolowe. Mniejsza z ich nazwą. Ważne jest to, że związki te uszczelniają naczynia krwionośne, są silnymi przeciwutleniaczami i dobrymi immunostymulantami. Dopisz sobie więc kaszę gryczaną do listy „Co jest najlepsze na odporność?”
  • żelazo – co prawda jest to żelazo pochodzenia roślinnego, ale zawartością wyróżnia się wśród innych roślin. Warto je również uwzględnić w diecie dziecka.

Kasza gryczana nie zawiera GLUTENU. 

która-kasza-najzdrowsza

Amarantus – żelazo + naturalny bloker cholesterolu

Ostatnio w mgnieniu oka  schodzi z półek sklepów ze zdrową żywnością.

Znalazł się również w mojej szufladzie.

Amarantus jest takim PRAZBOŻEM – albo jak kto woli PRA-PSEUDO-ZBOŻEM 😉

Tak czy owak obok fasoli i kukurydzy uprawiali go Majowie i Aztekowie.

  • Ma baardzo dużo białka i niezbędnych aminokwasów. Idealnie nadaje się więc dla stale rozwijającego się młodego organizmu Twojego dziecka!
  • Rozpuszczalna frakcja błonnika pochodząca z amarantusa – daje uczucie sytości i zapobiega zaparciom.
  • Amarantus podobnie jak gryka jest bogatym źródłem żelaza – mimo gorszej przyswajalności od żelaza pochodzenia zwierzęcego, warto je również uwzględnić w codziennej diecie.

Amarantus nie zawiera glutenu!

Komosa ryżowa – multiwitamina + odporność

Znana również jako Quinoa albo ryż peruwiański.

To kolejne PRAZBOŻE.

Zresztą nazywane jest+    nawet matką zbóż.

Majowie i Aztekowie też ją uprawiali i była ich nawet podstawowym pokarmem.

Czym wyróżnia się komosa ryżowa?

  • zawartością witaminy E – dwukrotnie wyższej niż w ziarnach pszenicy i żyta. To silny przeciwutleniacz!
  • kwasem foliowym – który zapobiega niedokrwistości i niektórym nowotworom.
  • miksem różnych związków mineralnych – wapnia, magnezu, fosforu, manganu, miedzi, cynku, potasu i żelaza
  • obecnością kwercetyny – silnego przeciwutleniacza i substancji przeciwzapalnej – w sam raz w sezonie alergicznym!

W 1993r. komosa ryżowa była testowana przez NASA jako źródło pożywienia oraz tlenu w lotach załogowych. Lepszej reklamy jej prozdrowotnych właściwości chyba już nie przytoczę 😉

Jestem ciekawy czy udało mi się choć trochę przekonać Cię do jedzenia kaszy?

Teraz przynajmniej wiesz, które kasze są najzdrowsze dla Twojego dziecka.

Które nie zawierają glutenu i są lekkostrawne.

Bez problemu w sklepie wybierzesz więc odpowiednią kaszę dla swojego dziecka.

Pędź zatem do sklepu ze zdrową żywnością albo zerknij co dziewczyny z HELPY mają w swoim sklepie.

Specjalnie dla Ciebie mam KOD RABATOWY z 10% zniżką na zakupy w ich sklepie!

Miłego dnia

Cześć!

Podobne wpisy

Chcesz być na bieżąco? Dołącz do newslettera

Wszystkie treści przedstawione na arturrakowski.pl mają jedynie wartość informacyjną, edukacyjną i przedstawiają osobiste opinie autorów. Pod żadnym pozorem nie mogą zastąpić indywidualnej porady farmaceutycznej, lekarskiej, położniczej, psychologicznej, ani żadnej innej. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i polityki prywatności.