Artur Rakowski - Po męsku o zdrowiu

Selen dla faceta – czy warto?

Selen, obok cynku jest jednym z najczęstszych składników popularnych suplementów rzekomo poprawiających męską płodność.

O ile nic nie mam do rozsądnego przyjmowania selenu, o tyle promowanie multiwitamin dla facetów uważam za wielki przekręt. O tym jak zwykle WKRÓTCE.

Analogicznie do wpisu o cynku, zbiorę dla Ciebie najważniejsze informacje na temat selenu.

Z tego wpisu dowiesz się:

  1. jaką rolę pełni selen w organizmie
  2. czy selen rzeczywiście ma wpływ na męską płodność
  3. jakie dawki są rekomendowane
  4. czym grozi przedawkowanie tego pierwiastka

Podstawowe informacje

Selen należy do niezbędnych biopierwiastków i znany jest głównie ze swoich właściwości przeciwutleniających.

Wchodzi w skład niektórych enzymów m.in  glutationu pełniącego ważną rolę detoksykacji organizmu.

W przyrodzie występuje w różnych formach – organicznych (selenometionina i selenocysteina) oraz nieorganicznych (seleniany). Co ciekawe formy nieorganiczne selenu obecne w glebie i wodzie są później wykorzystywane przez rośliny do produkcji form organicznych.

W organizmie człowieka największą zawartość selenu notuje się w mięśniach, wątrobie, nerkach, przysadce mózgowej i tarczycy.

 Źródła selenu

Najwięcej selenu znajdziesz w:

  • orzechach brazylijskich
  • greckim sezamie
  • owocach morza
  • jajach i mięsie (również rybach)
  • nabiale
  • roślinach strączkowych
  • mące pszennej i chlebie

UWAGA!

Jeśli chcesz traktować nabiał jako źródło selenu – wybieraj chude sery, gdyż zawartość selenu zmniejsza się wraz ze wzrostem zawartości tłuszczu w przetworach mlecznych.

Co jeszcze wpływa na przyswajalność selenu

Lekarze często osobom, które suplmenetują selen zalecają również suplementację witamin A, E i C – czyli generalnie związków o działaniu antyoksydacyjnym.

Wchłanianie selenu osłabiają metale ciężkie oraz siarka!

Po co Twojemu organizmowi jest potrzebny selen?

Selen w Twoim organizmie:

  • zwalcza stres oksydacyjny, który stoi za rozwojem wielu chorób
  • reguluje  syntezę hormonów tarczycy – tyroksyny T3 i trójjodotyroniny T4
  • utrzymuje Twoją odporność na odpowiednim poziomie
  • chroni Twoje komórki przed niektórymi nowotworami
  • wiąże metale ciężkie – chroniąc Cię przed zatruciem

Jakie jest właściwie zapotrzebowanie na selen?

Dzienne zapotrzebowanie na selen jest uzależnione głównie od wieku. Płeć nie ma wpływu na zapotrzebowanie.

Noworodki i niemowlęta do 6 mca życia – 15ug (pokrywane jest przez mleko matki)

Niemowlęta od 6 do 12 mca życia – 20 ug

Dzieci od:

  • 1. do 3 roku życia – 20 ug
  • 4. do 8. roku życia – 30 ug
  • 9 do 13. roku życia – 40ug

Młodzież i dorośli > 14 roku życia – 55ug

Kobiety w ciąży i karmiące matki potrzebują codziennie od 60-70 ug selenu! Niedobór selenu u kobiet w ciąży koreluje z rozwojem cukrzycy ciążowej!

Niedobór selenu

Gdy dziennie spożywasz poniżej 11 ug selenu ryzykujesz rozwojem niedoborów.

To skrajnie niebezpieczna sytuacja, gdyż niedobór selenu powoduje uszkodzenie wielu narządów m.in. serca.

U chińskich dzieci niedobór selenu prowadził do choroby Keshan – śmiertelnego uszkodzenia mięśnia sercowego.

Mała ilość selenu w diecie prowadzi również do:

  • osłabienia odporności
  • rozwoju niektórych nowotworów i chorób neurodegeneracyjnych
  • niedobór selenu obserwowano również u chorych na AIDS, fenyloketonurię, mukowiscydozę, depresję, reumatoidalne zapalenie stawów czy zapalenie trzustki.

Co za dużo to nie zdrowo

Lepsze jest wrogiem dobrego. Gdy przegniesz z suplementacją selenu zwiększasz ryzyko rozwoju insulinooporności albo zatruciem selenem.

Ta ostatnia przypadłość jest bardzo rzadka, aczkolwiek lepiej dmuchać na zimne.

Stosowanie zbyt dużych dawek selenu wiąże się również ze zwiększoną częstością występowania raka gruczołu krokowego, powikłań sercowych, a w przypadku kobiet – raka piersi.

Dlatego najpierw rachunek sumienia, konsultacja lekarska,  rzut okiem na dietę + ewentualne badanie poziomu selenu w organizmie, a dopiero potem możesz rozważyć suplementację.

Selen a płodność

Selen należy do grupy silnych przeciwutleniaczy. Jaki to ma związek z płodnością faceta?

Otóż ruchliwość i żywotność plemników zależy od ilości wolnych rodników. Im więcej tych szkodliwych związków, tym plemniki żyją krócej i są mniej ruchliwe.

Dlatego dieta bogata w przeciwutleniacze (w tym selen) jest niezbędna u faceta starającego się o dziecko.

I są na to badania!

Wyniki badania z randomizacją obejmującego 20 mężczyzn przyjmujących przez 3 miesiące witaminę E i selen lub kompleks witamin z grupy B wykazały wzrost ruchliwości plemników u mężczyzn przyjmujących wyłącznie selen i witaminę E!

Zobacz źródło

Zanim sięgniesz po selen z apteki

  1. przyjrzyj się swojej diecie
  2. zbadaj poziom selenu w laboratorium
  3. porozmawiaj z lekarzem
  4. jedz dużo sezamu i orzechów brazylijskich
  5. ogranicz spożycie tłustego nabiału, gdyż przeszkadza on w przyswajaniu selenu
  6. spożywaj pokarmy bogate w inne przeciwutleniacze – selen je LUBI
  7. zastanów się czy nie dostarczasz już z diety właściwej dawki
  8. pamiętaj, że tabletki nie zawsze załatwią problem z płodnością – korzystaj z fachowej pomocy.

Koniecznie przeczytaj również wpis o cynku i o tym, co jeszcze może wpływać na Twoją płodność. 

Trzymam kciuki za Ciebie i Twoje starania. 

Do miłego!

Artur

Photo by rawpixel on Unsplash

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podobne wpisy

Chcesz być na bieżąco? Dołącz do newslettera

Wszystkie treści przedstawione na arturrakowski.pl mają jedynie wartość informacyjną, edukacyjną i przedstawiają osobiste opinie autorów. Pod żadnym pozorem nie mogą zastąpić indywidualnej porady farmaceutycznej, lekarskiej, położniczej, psychologicznej, ani żadnej innej. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i polityki prywatności.